نمودار وابستگی یکی از ابزارهای بارش فکری است که برای شناخت مساله توسط گروهی از افراد مرتبط با مساله استفاده میشود. برای دعوت از افراد، سعی کنید نمایندگانی از هر گروه مرتبط با مساله وجود داشته باشند؛ مثلا نمایندگانی از معلمان، نمایندگانی از دانش آموزان، و نمایندگانی از اولیای دانش آموزان.
- یک سوال کلی بدون بیان توضیحات زیاد برای مساله مورد نظر انتخاب کنید؛ مثلا: چگونه میتوانیم کیفیت آموزش مجازی را در مدرسه مان بهبود دهیم؟ چگونه میتوانیم با چاقی دانش آموزان مقابله کنیم؟ چگونه میتوانیم در شرایط آموزش مجازی، ارتباط مدارس و خانوادهها را بهبود دهیم؟
- برگههایی با ابعاد حدود 6 در 10 سانتیمتر در اختیار افراد قرار دهید.
- از آنها بخواهید که پاسخ خود به سوال مطرح شده را در یک جمله روی یک برگه بنویسند. اگر پاسخ دومی هم به سوال در ذهنشان هست و میخواهند مطرح کنند، از برگه دیگری استفاده کنند.
- تمام برگهها را روی یک میز بگذارند یا اگر از برچسب استفاده میکنند، برگهها را روی دیوار بچسبانند.
- از افراد بخواهید برگهها را در چهار گروه دسته بندی کنند و برای هر گروه از پاسخها نامی انتخاب کنند که معرف آن گروه باشد. دسته دیگری هم با عنوان «سایر دلایل» در نظر بگیرید.
- از افراد بخواهید پاسخهای موجود در هر دسته را به گونهای بازنویسی کنند که ضمن حفظ نکات مطرح شده، خلاصه نویسی شده باشند و تکراری نباشند.
- نتیجه را در یک برگه بنویسید. بالای برگه سوال را بنویسید و زیر آن عناوین دستهها و زیر هر عنوان، پاسخهای خلاصه شده را بنویسید و دور آنها خط بکشید. این برگه را در اختیار افراد حاضر و دیگر افراد مرتبط با مساله قرار دهید تا نکاتی که در مورد آن دارند را بیان کنند.
برای برگزاری جلسات طراحی نمودار وابستگی هم از فضاهای مجازی مانند وبسایت miro.com میتوان استفاده کرد و هم از ساختارهای جلسات حضوری مانند «کافه گفتگو» که در بخش بعدی توضیح داده میشود.