«سازمان یادگیرنده» سازمانی است که برای کارکنان و سایر ذینفعان خود فضای یادگیری ایجاد کرده و میتواند مطابق با نیازهای حال و آینده تغییر کند.
چرا سازمان یادگیرنده؟
طی پنجاه سال گذشته تحولات فضای کسب و کار سرعت بسیاری پیدا کرده و پاسخ دادن به نیازها و خواستههای دایما در حال تغییر مشتریان به چالش روزمره مدیران سازمانها تبدیل شده است. در چنین شرایطی تنها سازمانهایی میتوانند در بازار باقی بمانند که بتوانند به سرعت مسیر تحولات آینده را تشخیص دهند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.
چنین سازمانهایی باید پنج ویژگی داشته باشند:
- کارکنان و مدیران سازمان افراد خبرهای باشند و حرکتی مستمر به سمت خبرگی فردی داشته باشند.
- مدلهای ذهنی خودشان را بشناسند و بتوانند با فعال کردن حلقه دوم یادگیری، مدل ذهنیشان را با واقعیتهای در حال تغییر تطبیق دهند.
- بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند و کار تیمی انجام دهند.
- چشم اندازهای مشترکی شکل دهند و با هم به سمت این چشم اندازهای مشترک حرکت کنند.
- تفکر سیستمی داشته باشند و تمام سازمان را به صورت یک کل در حال تغییر ببینند.
ارکان سازمان یادگیرنده
پیتر سنگه در کتاب «پنجمین فرمان» پنج رکن را برای شکل گیری سازمان یادگیرنده معرفی کرده است: