سازمان یادگیرنده

 

«سازمان یادگیرنده» سازمانی است که برای کارکنان و سایر ذینفعان خود فضای یادگیری ایجاد کرده و می‌تواند مطابق با نیازهای حال و آینده تغییر کند.

چرا سازمان یادگیرنده؟

طی پنجاه سال گذشته تحولات فضای کسب و کار سرعت بسیاری پیدا کرده و پاسخ دادن به نیازها و خواسته‌های دایما در حال تغییر مشتریان به چالش روزمره مدیران سازمان‌ها تبدیل شده است. در چنین شرایطی تنها سازمان‌هایی می‌توانند در بازار باقی بمانند که بتوانند به سرعت مسیر تحولات آینده را تشخیص دهند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

چنین سازمان‌هایی باید پنج ویژگی داشته باشند:

  • کارکنان و مدیران سازمان افراد خبره‌ای باشند و حرکتی مستمر به سمت خبرگی فردی داشته باشند.
  • مدل‌های ذهنی خودشان را بشناسند و بتوانند با فعال کردن حلقه دوم یادگیری، مدل ذهنی‌شان را با واقعیت‌های در حال تغییر تطبیق دهند.
  • بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند و کار تیمی انجام دهند.
  • چشم اندازهای مشترکی شکل دهند و با هم به سمت این چشم اندازهای مشترک حرکت کنند.
  • تفکر سیستمی داشته باشند و تمام سازمان را به صورت یک کل در حال تغییر ببینند.

ارکان سازمان یادگیرنده

پیتر سنگه در کتاب «پنجمین فرمان» پنج رکن را برای شکل گیری سازمان یادگیرنده معرفی کرده است:

سازمان یادگیرنده

چشم انداز مشترک

«چشم انداز مشترک» تصویری روشن و قابل فهم از آینده‌ای است که کارکنان و سایر ذینفعان یک سازمان تلاش می‌کنند سهمی در شکل گیری آن داشته باشند.

ادامه مطلب »

خبرگی فردی

«خبرگی فردی» فرآیندی است که طی آن افراد با طراحی هدفمند فضای کار و زندگی خود، به یکپارچگی ذهن و عمل دست پیدا می‌کنند.

ادامه مطلب »

گفتگو

«گفتگو» فرآیندی است که طی آن افراد ضمن آشنایی با مدل‌های ذهنی یکدیگر، به شناخت دقیق‌تری از موضوع مورد گفتگو دست پیدا می‌کنند.

ادامه مطلب »

اشتراک گذاری

Share on telegram
Telegram
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
فیل مولوی

دوره آموزشی آنلاین

آشنایی با «تفکر سیستمی»

مدرس: محمدعلی اسماعیل زاده اصل