مهارتهای تفکر سیستمی
پرسشهای این درس
مهارتهای تفکر سیستمی
مهارتهای فکری مختلفی میتوانند به تقویت تفکر سیستمی کمک کنند.
در این درس هفت مهارت مهم را بررسی میکنیم:
در این درس هفت مهارت مهم را بررسی میکنیم:
- تفکر در طول زمان
- تفکر ساختار به عنوان علت
- تفکر کل نگر
- تفکر عملیاتی
- تفکر حلقه بسته
- تفکر کمی
- تفکر علمی
تفکر ساختار به عنوان علت (تفکر درونزا)
- رفتار سیستم توسط عوامل شکل دهنده سیستم تعیین میشود.
- اثرگذاری عوامل بیرونی به عوامل داخلی بستگی دارد.
-
در مقابل: تفکر سیستم به عنوان معلول:
- تصور اینکه دیگران باعث بروز مشکلات هستند.
- رفتار سیستم ناشی از اثر نیروهای خارجی دیده میشود.
- احساس ناتوانی برای تغییر
تفکر در طول زمان
- توجه به روندها در طول زمان
- توجه به مسیر رسیدن به هدف
- بدتر شدن قبل از بهتر شدن
- توجه به مفهوم صبر
-
در مقابل: تفکر ایستا
- تمرکز بر رویدادها
- انتظار زود رسیدن به هدف
تفکر کمی
-
پذیرفتن اینکه حتی وقتی نمیتوانیم اندازهگیری کنیم، میتوانیم مقادیر را کمی کنیم
- استفاده از تخمینهای ذهنی در زمانی که داده اندازهگیری شده نداریم.
- رسم نمودارهای کمی از تغییرات متغیرهای کیفی و پایش آنها در طی زمان
-
در مقابل: تفکر اندازه گیرانه
- جستجوی دادههایی که به طور دقیق اندازهگیری شدهاند.
- انتظار برای نتایج اندازهگیریهای دقیق و به تاخیر انداختن تصمیمگیری
- ندیده گرفتن اطلاعات کیفی
تفکر کل نگر
- اعتقاد به اینکه شناخت مساله از طریق فهم روابط بین اجزا به دست میآید.
- هنر دیدن جنگل از میان درختان
- انتخاب جایگاه متناسب برای شناخت و حل مساله
-
در مقابل: تفکر جزء نگر
- اعتقاد به اینکه شناخت مساله از طریق تمرکز بر جزییات به دست میآید.
- غرق شدن در جزییات و ندیدن کل
تفکر حلقه بسته
- علیت را به صورت یک فرآیند جاری دیدن و توجه به اینکه معلول به علت بازخورد میدهد و علتها هم بر یکدیگر اثر میگذارند.
- روش حل مساله 1-2-3-1-...
-
در مقابل: تفکر خطی
- علیت را به صورت یک طرفه دیدن و هر علت را غیر وابسته به علت های دیگر دانستن
- روش حل مساله 1 – 2 – 3
تفکر عملیاتی
- تمرکز بر علیت و اینکه رفتار سیستم واقعا چگونه شکل میگیرد.
- تلاش برای ساختن مسیر موفقیت با توجه به ساختاری که ما با آن مواجه هستیم
-
در مقابل: تفکر عامل محور
- فهرست کردن عوامل موثر یا دارای همبستگی با نتایج
- تلاش برای تقلید از عواملی که باعث موفقیت افراد موفق شده
تفکر علمی
- فهمیدن اینکه تمام مدلها فرضیههایی دارای خطا هستند و محدودیتهای عملکردی دارند.
- تلاش برای یافتن نقاط اهرمی
-
در مقابل: تفکر اثبات واقعیت
- تلاش برای ساخت مدلهای درست و اثبات درستی آنها با تطبیق با دادههای گذشته
منابع برای مطالعه بیشتر در مورد مطالب این درس
19۹۳, Barry Richmond, Systems Thinking-critical thinking skills for 1990 and beyond
1995, Jay W. Forrester, Counterintuitive Behavior of social systems
1999, Daniel H. Kim, Introduction to Systems Thinking
2000, Barry Richmond, The "Thinking" in Systems Thinking
2011, George P. Richardson, Reflections on the foundations of system dynamics
1999, Daniel H. Kim, Introduction to Systems Thinking
2000, Barry Richmond, The "Thinking" in Systems Thinking
2011, George P. Richardson, Reflections on the foundations of system dynamics
2011, George P. Richardson, Reflections on the foundations of system dynamics
منابع برای مطالعه تا جلسه آینده
- پویایی شناسی سیستمها، دکتر علینقی مشایخی، انتشارات آریانا قلم، ۱۳۹۶
-
فصل اول: نگرش پویا
-
فصل دوم: نقش مدل در فهم پدیدهها
فصل اول: نگرش پویا
منابع برای مطالعه بیشتر در مورد مطالب درس آینده
1985, Jay W. Forrester, "The" Model Versus a Modeling "Process"
19۹4, John Sterman, Learning In and About Complex Systems
2001, John Sterman, System Dynamics
Modeling:
Tools For Learning In a Complex World
2002, John Sterman, All models are wrong: reflections on
becoming a systems scientist
2010, Ali N. Mashayekhi, Soheil Ghili, System dynamics problem definition as an evolutionary process using the concept of ambiguity
2001, John Sterman, System Dynamics
Modeling:
Tools For Learning In a Complex World
2002, John Sterman, All models are wrong: reflections on
becoming a systems scientist
2010, Ali N. Mashayekhi, Soheil Ghili, System dynamics problem definition as an evolutionary process using the concept of ambiguity
2010, Ali N. Mashayekhi, Soheil Ghili, System dynamics problem definition as an evolutionary process using the concept of ambiguity
در پناه خدا باشیم
Previous
Next