درباره دوره:
دوره آموزشی آنلاین از «تفکر سیستمی» تا «دینامیک سیستمها» برای افرادی طراحی شده که علاقمند به یادگیری عمیق مباحث تفکر سیستمی و دینامیک سیستمها هستند.
شرکت کنندگان در دوره متعهد میشوند که علاوه بر شرکت در تمام جلسات آنلاین، حداقل ۶ ساعت در هفته در مورد مباحث دوره مطالعه کنند و پروژههای تعریف شده را انجام دهند.
در این دوره چه چیزی یاد میگیریم؟
این یک دوره کاربردی است که احتمالا نگاهمان به دنیا را تغییر خواهد داد و مهارتها و ابزارهایی در اختیارمان قرار میدهد که باعث میشود:
- دنیایی که در آن زندگی میکنیم را بهتر بشناسیم و تصویر روشنتری از مسایل پیش رویمان داشته باشیم؛
- در فضای کاری و در زندگی شخصی و خانوادگیمان هدفگذاری بهتری داشته باشیم؛
- پیامدهای تصمیمهای مختلف را بهتر متوجه شویم و تصمیمهایی بگیریم که ما را بهتر به هدفهایمان میرسانند.
شرکت در این دوره برای چه افرادی مناسب است؟
مباحث محوری دوره:
شکست ایده بهبود مستمر: مقاومت سیستمها در مقابل تغییر، و موانع یادگیری
آشنایی با مبانی تفکر سیستمی و دینامیک سیستمها
نظریه ساختمان سیستم در دینامیک سیستمها
رابطه ساختار و رفتار سیستم
ساخت مدل عملیاتی از مسایلی که در سیستمهای اقتصادی و اجتماعی با آنها مواجه هستیم
مدلسازی حلقههای مثبت و منفی، رشد S شکل، وابستگی به مسیر، تاخیر، جریانهای موازی، تصمیمهای انسانی و پیشبینی افراد از آینده
شبیه سازی کامپیوتری و یافتن نقاط اهرمی برای طراحی موثرترین اقدامها و سیاستها
مدلسازی گروهی و طراحی فضای یادگیری برای شناخت و حل مساله
طول دوره:
این دوره شامل ۳۲ ساعت آموزش آنلاین در قالب ۱۶ جلسه ۲ ساعته خواهد بود.
مدرس:
- کارشناس ارشد MBA از دانشگاه صنعتی شریف
- استاد درس تحلیل سیستمها در دانشگاه تهران
شهریه و گواهی دوره:
شهریه دوره مبلغ پنج میلیون تومان است. گواهی دوره به صورت آنلاین و با امضای مدرس دوره صادر خواهد شد و به تایید موسسه ثالثی نخواهد رسید.
ویدیوی معرفی دوره «از تفکر سیستمی تا دینامیک سیستمها» زمستان ۱۳۹۹
در دوره «از تفکر سیستمی تا دینامیک سیستمها» چه میگذرد؟
۱- «مکانیزمهای رشد» و مواجهه با «محدودیتهای رشد»
رشد یک استارتاپ، رشد فروش و سهم بازار محصولات یک شرکت، رشد مشتریان یک مرکز خدماتی، رشد دنبالکنندههای یک صفحه در اینستاگرام، رشد تکنولوژی، رشد حوادث جادهای، انتشار یک بیماری مسری، رشد قیمت محصولات، رشد جمعیت، رشد توانمندیهای خودمان …
رشد یکی از مسالههای جدی در دنیای امروز است. با این حال محدودیتهایی در این دنیا وجود دارند که رشد را متوقف میکنند یا باعث ایجاد نوسان و سقوط میشوند.
چگونگی رشد و چگونگی مواجهه با محدودیتهای رشد، یکی از محورهای دوره آموزشی «از تفکر سیستمی تا دینامیک سیستمها» است.
۲- «وابستگی به مسیر»
انتخاب هر مسیری برای رشد، منجر به ایجاد انباشتهایی در آن مسیر میشود.
مثلا چند پلتفرم برای محصول ممکن است در ابتدا پیشنهاد شده باشند و همه آنها قابل انتخاب باشند. اما وقتی پلتفرمی انتخاب میشود، تحقیق و توسعه روی آن انجام میشود؛ تجهیزات متناسب با آن خریداری میشوند؛ کارکنان متناسب با آن استخدام میشوند…
تغییر مسیر و انتخاب پلتفرمی دیگر، باعث میشود بسیاری از هزینههای انجام شده برای تحقیق و توسعه سوخت شوند؛ بعضی از تجهیزات به کار نیاید و نیاز به خرید تجهیزات دیگری باشد؛ بعضی از کارکنان مهارتهای متناسبی نداشته باشند و نیاز به استخدام گروه دیگری باشد…
به این ترتیب انتخابهایی که در ابتدا معادل هم به نظر میرسیدند، بعد از حرکت در مسیر یکی از آنها، دیگر یکسان نخواهند بود و تغییر مسیر پرهزینه و مشکل خواهد بود.
در دوره «از تفکر سیستمی تا دینامیک سیستمها» به بررسی ساختارهای ایجاد کننده «وابستگی به مسیر» و کاربردهای آن در حوزههای مختلف میپردازیم:
– انتخاب رشته تحصیلی
– طراحی مسیر شغلی
– استراتژی قفل کردن بازار
– استراتژیهای قیمت گذاری
– وفاداری مشتریان
– گرفتار شدن در دام توانمندیهای گذشته
– منحنی دوم در تکنولوژی، محصول و زندگی
– کهن الگوی موفقیت برای موفق
– تعادل کار و زندگی
۳- دنیای پیرامون ما چگونه تغییر میکند؟
تغییر قیمت کالاهای مختلف، تغییر ارزش سهام، تغییر میزان فروش و سودآوری یک شرکت، تغییر نرخ ارز، تغییر تعداد کاربران یک وبسایت یا نرم افزار، تغییر سلیقه مشتریان، تغییر سطح یادگیری افراد در زمینههای مختلف، تغییرات تکنولوژی، تغییرسطح زیر کشت محصولات کشاورزی، تغییر میزان مصرف آب یک کشور، تغییرات آب و هوا و دمای کره زمین، تغییر سطح آلودگی آب و خاک، تغییر سطح رضایتمندی مردم از حکومت، تغییر سطح انتظارات مصرفی در یک خانواده یا جامعه، تغییر سطح تولید و خدمات در یک کشور …
تغییر به صورت خود به خودی و به صورت ناگهانی اتفاق نمیافتد. تغییرات در طی زمان و با الگوهای مشخصی اتفاق میافتند.
– وقتی نتیجه اقدامهایی که انجام میدهیم، تقویت کننده زمینه برای ادامه آن اقدامها باشد، یک حلقه بسته مثبت شکل میگیرد که رشد را به صورت منحنی نمایی به وجود میآورد. رشد نمایی در بازههای زمانی یکسان، مقدار را دو برابر میکند.
– وقتی نتیجه اقدامهایی که انجام میدهیم، محدود کننده زمینه برای ادامه آن اقدامها باشد، یک حلقه بسته منفی شکل میگیرد که وضعیت موجود را به سمت هدف مشخصی حرکت میدهد. این حرکت به صورت منحنی نمایی منفی انجام میشود. در منحنی نمایی منفی، در بازههای زمانی یکسان، نیمی از فاصله تا هدف طی میشود.
– وقتی یک حلقه مثبت با یک محدودیت مواجه میشود، ابتدا رشد به صورت نمایی انجام میشود و بعد که اثرات محدودیت آشکار میشود، رشد به صورت منحنی اس شکل (همان منحنی لجستیک یا منحنی یادگیری) متوقف میشود.
– وقتی در حلقههای بسته مثبت، تاخیرهایی وجود داشته باشند، رفتار نوسانی شکل میگیرد. این تاخیرها میتوانند ناشی از زمان لازم برای اندازه گیری و گزارش دهی، ناشی از زمان لازم برای تغییر ذهنیت و تصمیمگیری، یا ناشی از زمان لازم برای آماده کردن مقدمات، اجرایی کردن و به نتیجه رسیدن اقدامها باشند.
– وقتی یک منحنی اس شکل با تاخیرهایی مواجه باشد، رشد بیش از حد و نوسان را شاهد خواهیم بود.
– و البته رشد بیش از حد در صورتی که منجر به تخریب زمینههای رشد شود، میتواند منجر به فروپاشی شود.
در دوره «از تفکر سیستمی تا دینامیک سیستمها» به بررسی ساختارهای مختلفی که منجر به ایجاد تغییرات میشوند میپردازیم و با مثالهای مختلفی رابطه ساختار و رفتار سیستمهای اقتصادی و اجتماعی را بررسی میکنیم.
۴- «نظریه ساختمان سیستم»
در این دنیا همه چیز به همه چیز مرتبط به نظر میرسند. با این حال وقتی با مسالهای مواجه میشویم، نمیتوانیم برای حل آن مساله تمام عوامل اثرگذار بر آن را بررسی کنیم. در چنین شرایطی برای شناخت ساختاری که شکل دهنده رفتار اصلی در آن مساله است، نیاز به یک نظریه ساختمان سیستم داریم.
با استفاده از نظریه ساختمان سیستم، مشخص میشود که برای فهم یک مساله:
– باید به دنبال چه اطلاعاتی بگردیم؛
– این اطلاعات را چگونه دسته بندی و طبقه بندی کنیم تا مشخص شود که سیستم شکل دهنده مساله چگونه کار میکند.
به این ترتیب یک مرز بسته برای تحلیل مساله ایجاد میشود و عوامل تاثیر گذار بر مساله به دو دسته متغیرهای داخلی و متغیرهای خارجی تقسیم میشوند. متغیرهای داخلی عواملی هستند که قابل کنترل هستند و با استفاده از آنها میتوانیم هم رفتار سیستم را تغییر دهیم و هم اثر متغیرهای خارجی بر رفتار سیستم را کنترل کنیم.
در دوره «از تفکر سیستمی تا دینامیک سیستمها» نظریه ساختمان سیستم در مکتب «دینامیک سیستمها» که توسط پروفسور جی فارستر در موسسه ام.آی.تی برای شناخت مسایل و تحلیل سیستمها توسعه داده شده را با جزییات کامل بررسی میکنیم؛ مسایل نمونه مختلفی را با استفاده از این نظریه تحلیل میکنیم؛ و پروژههایی را در حوزه مورد علاقه شرکت کنندگان در دوره با استفاده از این نظریه به پیش میبریم.
۵- کاربردهای تفکر سیستمی در مدیریت سازمانها
در دوره «از تفکر سیستمی تا دینامیک سیستمها» با کاربردهای تفکر سیستمی و دینامیک سیستمها در مواجهه با مسایل مختلف سازمانی آشنا میشویم:
– دینامیکهای هدف گذاری و تنزل اهداف
– دینامیکهای مدیریت پروژه
– دینامیکهای نگهداری و تعمیرات
– دینامیکهای زنجیره تامین و انبار
– دینامیکهای نفوذ تکنولوژی
– دینامیکهای بازاریابی و فروش
– دینامیکهای مدیریت منابع انسانی
– دینامیکهای سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت
در هر حوزه با مسایلی آشنا میشویم که به طور معمول سازمانها با آنها مواجه هستند. همچنین با استفاده از مدلسازی و شبیه سازی کامپیوتری نشان میدهیم که چگونه نگاه معمول در سازمانها به تشدید مشکلات در این حوزهها منجر میشود و چگونه میشود نقاط بهبود را شناسایی کرد.