«پشتیبانی» یکی از مباحث مهم حوزه «گفتگو» است. «پشتیبانی» فرآیندی است که طی آن، افراد سعی میکنند «مدل ذهنی» خودشان را برای دیگران آشکار کنند و توضیح دهند که چگونه به تصمیم خاصی رسیدهاند.
بیان ساختار علت و معلولی که منجر به نتیجهگیری ما شده است، به دیگران کمک میکند تا مدل ذهنی ما را بشناسند و بدانند که چگونه به تصمیم رسیدهایم. در واقع در فرآیند پشتیبانی، به دیگران نشان میدهیم که چگونه از «نردبان استنتاج» بالا رفتهایم.
پروتکلهایی برای بهبود پشتیبانی
فرآیند فکر کردنمان را آشکار کنیم
این گونه عمل کنیم
این گونه بگوییم
فرضیات خود را بیان کنیم و اطلاعاتی که منجر به رسیدن به این فرضیات شده اند را مشخص کنیم
من این طور فکر می کنم و به این روش به این فکر رسیده ام
فرضیات خود را توضیح دهیم
من فرض کرده ام که …
استدلالمان را صریحا بیان کنیم
من به این نتیجه رسیده ام چون …
فرضیهها و نتیجه گیریهایمان را در جمع به آزمایش بگذاریم
این گونه عمل کنیم
این گونه بگوییم
دیگران را تشویق کنیم که اطلاعات، فرضیات و مدل های ذهنی ما را بررسی کنند
در مورد چیزی که من گفتم چه فکر میکنید؟
آیا ایرادی در چیزی که من گفتم می بینید؟
چه چیزی می توانید به حرف من اضافه کنید؟
قسمت هایی از فکرمان که برایمان مبهم است آشکار کنیم و از دیگران مشورت بگیریم.
به نظر من شما در این مورد می توانید به بهتر فکر کردن من کمک کنید …
حتی وقتی از حرفمان پشتیبانی می کنیم، به دیگران گوش کنیم، پذیرای نظرات آنها باشیم، و آنها را تشویق به بیان نظرات مخالفشان کنیم.
آیا شما این موضوع را متفاوت می بینید؟