حضور

 

«حضور» یعنی نسبت به شرایطی که در آن قرار داریم و نسبت به افکار، احساسات و اقدام‌های خودمان و دیگران تامل و آگاهی داشته باشیم. در مقابل حضور «بی‌خبری» (Ignorance) یا «غفلت» قرار دارد.

«حضور» به آگاهی و شناخت کمک می‌کند و از آسیب‌های ناخواسته به خود و دیگران جلوگیری می‌کند.

مدل‌های ذهنی

نقش حضور در شکل‌گیری گفتگو

«گفتگو» بدون وجود مراتبی از «حضور» نمی‌تواند شکل بگیرد. شخصی که نسبت به افکار و احساسات خودش «حضور» و آگاهی نداشته باشد، نمی‌تواند «پشتیبانی» مناسبی از نظرات و تصمیم‌هایش داشته باشد. از طرف دیگر، کسی که به نظرات و احساسات دیگران «حضور» و آگاهی نداشته باشد، نمی‌تواند ارتباط موثری با آنها برقرار کند.

ناتوانی آموخته شده

«ناتوانی آموخته شده» ناشی از شکست‌های گذشته است. وقتی حس کنیم در زمینه‌ای نمی‌توانیم موفق شویم، دیگر تلاش نمی‌کنیم و همیشه شکست خورده باقی می‌مانیم.

ادامه مطلب »

کافه گفتگو

کافه گفتگو یکی از ابزارهای موثر برای یادگیری جمعی و ایجاد ذهنیت مشترک در مورد مساله‌هایی است که گروهی از افراد با آنها مواجه هستند

ادامه مطلب »

تامل

«تامل» (Reflection) یعنی سرعت تصمیم‌گیری و اقدام‌هایمان را کم کنیم تا بتوانیم بفهمیم چگونه تصمیم‌ می‌گیریم و چگونه اقدام‌ می‌کنیم.

ادامه مطلب »

نردبان استنتاج

«نردبان استنتاج» ابزاری است که فرآیند شکل‌گیری قضاوت‌ها و تصمیم‌های انسان‌ها بر مبنای اطلاعات و داده‌های دریافتی را نشان می‌دهد.

ادامه مطلب »

پشتیبانی

«پشتیبانی» فرآیندی است که طی آن، افراد سعی می‌کنند مدل ذهنی خودشان را برای دیگران آشکار کنند و توضیح دهند که چگونه به تصمیم خاصی رسیده‌اند.

ادامه مطلب »

پرسش‌گری

«پرسش‌گری» فرآیندی است که طی آن از دیگران خواسته می‌شود تا روش تصمیم‌گیری و مدل ذهنی‌شان را آشکار کنند و توضیح دهند که چگونه به تصمیم خاصی رسیده‌اند.

ادامه مطلب »

اشتراک گذاری

Share on telegram
Telegram
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
فیل مولوی

دوره آموزشی آنلاین

آشنایی با «تفکر سیستمی»

مدرس: محمدعلی اسماعیل زاده اصل